Valószínűleg ismerős lehet az az érzés, amikor olyan kellemetlen helyzetre gondolunk, ami bárcsak ne történt volna meg. Mindannyian elkövettünk már kisebb-nagyobb hibákat, és ez az állásinterjúkra is igaz lehet. Nincs titkos recept, de érdemes felkészülni és figyelembe venni néhány alapvető jótanácsot. Összeszedtünk 5 fontos szempontot a témában, a tapasztalatunkat pedig megtörtént esetek alapján fogalmazzuk meg. A megtörtént eseteket lehet elemezni a miértek szempontjából, azonban az okokat leegyszerűsítve szimpla iránymutatást is kaphatunk.

TOP 5 kerülendő hiba állásinterjú során – megtörtént esetek alapján

Nyelvezet

A kommunikáció az élet minden területén hatalmas jelentőséggel bír, nincs ez másképp az interjúk során sem. Tapasztalat hiányában nem lehet elvárás az asszertív és diplomatikus kommunikáció, azonban alapvető emberi normaként elvárható, hogy ne káromkodjunk és kerüljük az agresszív és egyéb szélsőséges reakciókat. Érdemes kiemelt figyelmet fordítani a megfelelő szóhasználatra és fogalmazásra, a káromkodással nagymértékben csökkented esélyeidet a kiválasztási folyamatban.

  • „Egy álláslehetőség kapcsán kerestem meg Önt, aktuális az álláskeresés? Mesélhetek a részletekről?
  • @… nem tudom, igazából mindenre nyitott vagyok, lökd a sódert.”

 

  • „Üdvözlöm, egy álláslehetőséggel kapcsolatban keresem Önt.
  • Nem érek rá ilyen @….ra, miért kell zaklatni az embert?”

Ha nem szeretnénk, hogy fejvadászok hívogassanak, töröljük magunkat az állásportálok adatbázisából.

Túl sok információ

Sokan nincsenek tisztában vele, de a velünk szemben ülő HR-es egyben egy szűrő is, ahol oda kell figyelnünk az átadott információra és annak mennyiségére. A jövőbeli munkáltatónkat nem biztos, hogy érdekli az életünk minden apró részlete. A magánélet megnevezésében benne van a magán szó, és fontos a nyitottság, de a mértékére érdemes figyelni.

Az egyik legmegdöbbentőbb interjúélményem volt, amikor a velem szemben ülő hölgy beszámolt arról, hogy – sajnálatos módon – baleset érte, ezért meg kellett műteni a térdét. Nem nagyon tud mozogni vele, már most szeretné jelezni, hogy ő maximum irodai munkát tud végezni, ne küldjük terepre. Rendben, a marketinges feladatkörben meg tudjuk majd oldani. Azonban utána kifejtette, hogy az orvosa szerint nem végezhet ülőmunkát sem, mert a térde még ennél is rosszabb állapotban lesz. A logikai csavart alátámasztva következett a családi kórkép, miszerint a nagyapja térdét átlőtték a háborúban, és ez ugyebár örökletes. Ezek után bemutatta az elmúlt pár év (!) horoszkóp elemzését arról, hogy a családjában a térd környékén bizony folyamatos lesz a probléma.

Mentális felkészültség

Szeretnénk egy új állást találni? Remek cél! Valósítsuk meg, azonban érdemes felkészülni az ezzel járó megpróbáltatásokra. Ez lehet egy nehezebb interjú szituáció, stressz-teszt, megoldandóhelyzet-szimuláció, azonban, ha érzékenyebbek vagyunk akkor ne lepődjünk meg ha esetleg akár telefonon is felhívnak, mely nem feltétlenül arra irányul, hogy elítéljenek valamiért. Sok HR-es rendelkezik pszichológus háttérrel, de a szűrő fogalmát továbbra is érdemes figyelembe venni.

 

Videós interjú keretein belül zajlott a beszélgetés egy mérnök jelölttel, 10+ év munkatapasztalat volt már a háta mögött. A korábbi munkahelyei kitárgyalásánál eljutottunk egy céghez, ahol kb. 5 évvel ezelőtt dolgozott. Láthatóan szívesen mesélt róla, jó közeget tapasztalt ott. Pár perc mesélés után elhallgatott és furcsán kezdett rázkódni, majd észrevettem, hogy sír. Hirtelen nem igazán tudtam, hogy mit reagáljak, majd rákérdeztem, hogy mi a baj, és elmesélte, hogy mennyire hiányzik neki az a csapat, és az volt ám az igazán jó, higgyem el, annál már nem lesz jobb semmi sem. Természetesen megsajnáltam, de ezzel egyidőben sajnos el is vágta magát minden jövőbeli lehetőségtől.

Alázat

Kifejezetten előnyt jelent a magabiztosság, de a mértéktartás itt is kulcsfontosságú. Ha mindenhez értünk, mindenről van ellentmondást nem tűrő véleményünk és még a HR-es szerepkörét, és cselekedeteit is megkérdőjelezzük, akkor ne csodálkozzunk, ha bezáródik néhány ajtó.

Egy kb. 20 év tapasztalattal rendelkező adótanácsadó jelölt 28 percen keresztül beszélt arról, hogy a szakterületén ő Magyarország első számú szakértője. Gratulálunk neki, ez tényleg remek eredmény azonban a 28 perc második felében kifejtette, hogy milyen ,,bosszantó” és ,,felháborító” amikor mindenféle „alantas” vagy ,,nem hozzáértő” netán ,,szakma szégyene” emberek kérdezgetik egy másik adónemben történő számításokkal meg jogszabályokkal kapcsolatban. ,,Kedves István, most mondja meg: hogy lehetnék a szakma első számú szakértője ha ilyenekkel kell foglalkoznom?”

Megjelenés

Nem sértek meg senkit, ha elmesélem, hogy a COVID miatti online államvizsgámon alul pizsamagatyában felül pedig öltönyben jelentem meg. A mai digitális korban az online interjúk egyre népszerűbbé váltak, azonban a ruhaválasztás ugyanolyan fontos, mint egy személyes interjún. Az öltözködés meghatározhatja a potenciális munkaadókra tett benyomást. Íme néhány tipp arra vonatkozóan, hogy mit kell viselni egy sikeres online interjúhoz:

  • Bár az interjúztató csak deréktól felfelé lát, a professzionális öltözet elengedhetetlen. Egy elegánsabb felső választása már elegendő lehet, amennyiben blúzban vagy ingben nem érzed jól magad. A professzionális megjelenés azt sugallja, hogy komolyan veszed a lehetőséget.
  • Az ápoltság ugyanolyan fontos, mint a ruhaválasztás. Figyelj például arra, hogy a hajad rendezett legyen.
  • A ruházaton túlmenően a háttér is fontos, egy rendezett háttér segíthet abban, hogy szervezettnek tűnj.

10 órakor kezdődő interjún 13 perces késéssel jelent meg az interjúalany egy pizsamának tűnő pólóban, kócos hajjal, hatalmasra duzzadt szemekkel. Akadozó beszéde, dörmögő hangja és a 2-3 ásítás sem tett jót az interjúnak, a hátterét pedig egy idő után kitaláltuk: az ágya szélén ült, és a fal aljánál a takarója lógott be a képbe.

Sok példát lehetne még felsorakoztatni és kitérni részletekre, azonban összességében elmondható, hogy egy állásinterjúra hasonlóan érdemes gondolni, mint bármilyen szociális diskurzusra vagy interakcióra.

  • Igazodjunk az alapvetően elvárható társadalmi normákhoz, magyarán legyünk normálisak
  • Adjuk meg a tiszteletet, nem kell jobban tudni mindent a velünk szemben ülőnél
  • Legyünk tisztában azzal, hogy kik vagyunk és mit szeretnénk
  • Fejezzük ki az érdeklődésünket egy motivált attitűddel, legyen szó kommunikációról vagy megjelenésről

A cikk szerzője Bartha István (csoportvezető, Nova HR), valamint Légrádi Kata és Piriczki Beatrix recruiterek