Munkatársunk kutatása alapján

Ahogy a legtöbb munkakörben, úgy a toborzásban is számos változást hozott a COVID.

2020-ra a vállalatok többsége már hosszabb ideje telefonos vagy videós előszűrést alkalmaz, a korlátozások pedig csak növelték ennek népszerűségét. Egy ilyen beszélgetés akár 20-30 perces is lehet, és alkalmasnak kell lennie a jelölt valódi képességeinek feltárására; a lokációt, bérigényt, felmondási időt és munkakört mindenképp tartalmaznia kell.

Telefonos interjúztatás

Fontos elkülöníteni az előszűrés és az interjúztatás fogalmát, mert az előbbi során csupán a jelölt nyitottságát mérjük fel vagy egy esetleges időpontot egyeztetünk vele, míg az interjúztatás során mindkét irányból lehetőségünk van kérdésfeltevésre és ezáltal információszerzésre.

A kutatás szerint a válaszadók többsége jó lehetőségnek tartja az interjú telefonos formáját, azonban többek számára inkább semleges élményt jelent, melyben részt vesznek, ha az feltétlen szükséges. A válaszadók majdnem 20%-a vagy feleslegesnek vagy ellenszenvesnek találja a telefonos interjút.

Természetesen egy ilyen interjú a technikai nehézségeken kívül több hátrányt is magával von. Munkatársunk naponta átlagosan 10 telefonos interjút folytat le, és elmondása szerint gyakori lehet a térerő okozta kellemetlenség, vagy például a magánélet betüremkedése. Ezek csökkentik a jelölt figyelmét, zavarttá tehetik őt és megakasztják a beszélgetést. Nagyon gyakori, hogy 2-3 perces szünetet is tartanak közben, vagy rögtön későbbi visszahívást kérnek. A jelölt nehezebben kötődik a telefonon hallott lehetőséghez, nem eléggé kézzelfogható számára és ezáltal jóval több esély marad arra, hogy visszalépjen.

Munkáltatói szempontból nehéz felmérni a jelölt személyiségét a nonverbalitás hiányából fakadóan, de még a nyelvtudást is pontatlanabbul lehet megvizsgálni, és sok nyitott kérdést hagy maga után a beszélgetés, több lesz a rizikó faktor.

Bár a telefonos interjú több szempontból praktikus és hatékony megoldás lehet, a személyes találkozást hosszútávon nem, vagy csak részben pótolhatja.

Videóhívások

 A videohívás a telefonos interjúkhoz hasonlóan nagy teret nyert az elmúlt év során; korábban csak az innovatívabb szervezetek alkalmazták ezt a kommunikációs csatornát.

Előnyök

Munkatársunk a következő előnyöket sorakoztatja fel a videointerjú kapcsán:

  • Passzív álláskeresők meggyőzése: a passzív jelölteket sokszor nehéz rábírni a problémásabb (jelen esetben utazással együtt több órás elfoglaltságot jelentő) kiválasztási lépcsők megtételére. A saját tapasztalata alapján szívesebben elfogadják a videós interjúzás lehetőségét, hiszen könnyebben megoldják az ezen való részvételt.
  • Könnyebb időpontegyeztetés: mivel az utazási idő itt nem számolható, lényegesen egyszerűbb lett a szervezés. Az interjúztató részéről rugalmasságot igényel, mert a jelöltek több esetben kérik akár az esti időpontokat.
  • Utazási idő spórolása: egy pályázó az állásinterjúját soha nem, vagy csak nagyon ritka esetben folytatja le a munkahelyén, ezért feltételezhetjük azt, hogy otthonról fog bejelentkezni. Ebben az esetben ő is sokkal rugalmasabb tud lenni az időponttal kapcsolatban, és könnyebben tudja átszervezni a napját, ha nem kell kalkulálnia a sokszor kellemetlenül hosszú utazási idővel.
  • Gyorsaság: nem igényel sok időt a szervezés, ezért egy cég gyorsan le tud csapni egy jó jelöltre. Személyes tapasztalata alapján a videós interjú ezen előnye egészen kiváló eredményeket hozhat.
  • Nagyvállalati szervezés: egy többszáz, akár többezer fős vállalatnál kifejezetten nehéz összeszervezni egy olyan jelölt interjúját, akit több szinten lévő vezetőknek kell látnia és jóváhagynia a felvétel előtt. Ezt a problémát általában a személyes interjúk sokszorozásával orvosolták, ami azt jelenti, hogy akár 5-6 körös interjúfolyamatok is előfordulhatnak. Ez kifejezetten zavaró és rontja a versenypiaci helyzetet a konkurenciákkal szemben. Erre a kérdéskörre kiváló megoldás a videóinterjú, hiszen nem kell egy helyen tartózkodjon mindenki, és így több vezető egy időben való bevonása is lehetséges ezzel rövidítve az interjú folyamatot és növelve a jelölt élményt.
  • HR-es szolgáltatók, külsős fejvadászok részvétele: sok esetben kiszervezett recruitmentet alkalmaz egy vállalat. Ez több formában lehetséges, de a legtöbb esetben a szolgáltató nem kiszervezve a helyszínen dolgozik és ez a mai szituációkban is kifejezetten igaz lett. Egy külsős fejvadászcég szinte soha nincs jelen személyesen a vállalti körös interjúkon, és erre a videó jó megoldást nyújt. A vezetői körön jelen lévő szakmai támogatás jelenléte komoly segítséget nyújthat a menedzsment számára és a fejvadász is könnyebben tudja bizonyítani a rátermettségét és a jó kapcsolatot fenntartani.

Hátrányok

Hátrányként a következőkre világít rá:

  • Technikai problémák: a telefon esetében elhanyagolhatóak a zavaró tényezők az egyszerűbb forma miatt, azonban a videózás a mai napig nem lehet azon a szinten, ahol már kényelmesen és jól tudjuk alkalmazni a rendszert. Ennek az egyszerű oka a nem megfelelő hardveres rész, az emberek felé nem lehet elvárás a full HD kamerával ellátott szupertelefon vagy magas minőségű laptop megvásárlása a jobb minőség érdekében. Sok esetben pedig a jelölt nem vesz saját eszközt, hiszen az aktuális munkahelyén mindenképpen biztosítják neki. Ezek a céges eszközök viszont igen ritka esetben nyújtanak megfelelő minőséget. A hálózati ingadozás, a gyenge wifi-jel szintén kifejezetten zavaró lehet és kellemetlen szituációkat hozhat létre. Természetesen a szoftveres fejlesztések ma már teljes gőzerővel dolgoznak a fentebb említett problémák kiküszöbölése érdekében.
  • Rossz videóbeállítás: ez a téma hasonló az önéletrajzban szereplő fotókéhoz. Nem mindegy a háttér kiválasztása, a pozicionálás, a mimika megfelelő használata.
  • Egyidőben történő beszéd: a videó személytelensége miatt néha nehéz érzékelni, hogy ki mikor beszél. Több esetben előfordul olyan beszélgetés, ahol egyszerre beszélnek a résztvevők és egy míg céges megbeszélésnél ez könnyen orvosolható, egy ismerkedési folyamatnál kifejezetten akadályozó tényező lehet.
  • Jelenlét: a jelölt az otthonról történő interjúzás esetében sokkal nehezebben szakad el a mindennapi problémáktól, nehezebben szellemül át. Ebben az esetben csökkenhet a meggyőzőképessége, szétszórtabban mutatkozhat be.
  • Koncentráció: mivel egy képernyőhöz beszélünk, ezért elmarad az emberi jelenlét fontossága és ez kifejezetten zavarja a koncentráltságot. Könnyebben elkalandozik az ember figyelme. Nem beszélve arról, hogy folyamatos a csábítás az információ hiány kielégítésére, az ember könnyebben megnyit egy híroldalt vagy egy chatablakot, hiszen senki sem látja.
  • Személyes jelenlét elmaradása: a találkozás, az emberek közötti megismerkedés alatt elkezd kialakulni egy, a másikról alkotott kép. Ez a videón keresztül eltűnik.

A munkatársunk által végzett kutatásban a résztvevők több mint 60%-a vett már részt videointerjún. A megkérdezettek körülbelül fele-fele arányban vallják pozitívnak vagy negatívnak az élményt, amely arra enged következtetni, hogy ez még egy kiforratlan és kettős kommunikációs forma.

A kutatásból kiviláglik, hogy a COVID az alapvető szokásokban, hagyományokban is nagy horderejű változásokat hozott, melyhez nemcsak a jelölteknek, hanem a szervezeteknek is alkalmazkodniuk kell. A home office és technikai fejlettség átalakítja a mindennapi kommunikációt, legyen szó akár az első interjúról, mely meghatározza egy-egy jelölt karrierjét és lehetőségeit, illetve a munkáltató sikerességét és hatékonyságát. Nemcsak a kutatás, hanem a mindennapi élet is azt igazolja, hogy érdemes megfontoltan választani a kommunikációs csatornák között még megváltozott körülmények mellett is.

Korinek Janka képzés-fejlesztési munkatárs Bartha István senior recruiter munkatárs kutatása alapján